
UWAGA
Jeżeli złożyłeś lub planujesz w najbliższym czasie złożenie wniosku o płatność w ramach Programu Priorytetowego Czyste Powietrze rozliczającego następujące inwestycje:
– ocieplenie przegród budowlanych,
– wymianę stolarki okiennej,
– wymianę stolarki drzwiowej,
– wymianę bramy garażowej,
– montaż wentylacji mechanicznej,
– montaż rekuperatora ściennego,
wejdź w poniższy link i zapoznaj się z tabelą kosztów jednostkowych dla termomodernizacji domu:
https://czystepowietrze.gov.pl/wazne-komunikaty/przyspieszamy-wycene
Jeżeli poniesione w ramach inwestycji koszty przekraczają wskazane w tabeli wartości rekomendowanych kosztów kwalifikowanych to w celu przyspieszenia oceny Twojego wniosku, a tym samym szybszej wypłaty dotacji, już teraz dołącz lub doślij do swojego wniosku o płatność następujące dokumenty:
– szczegółową specyfikację poniesionych kosztów (w postaci np. kosztorysu, opisu faktur, zestawienia wykonanych elementów wraz ze wskazanymi kosztami dla poszczególnych pozycji) realizacji zakresu rzeczowego z uwzględnieniem/rozbiciem na ceny netto/brutto za materiały oraz za usługę montażu,
– pisemne wyjaśnienie konieczności przeprowadzenia prac zgodnie z przedstawionymi powyżej dokumentami,
– dokumentację fotograficzną zrealizowanego zakresu rzeczowego.
Od dnia 31 marca 2025 r. wchodzi w życie zmiana programu priorytetowego „Czyste Powietrze” (dalej: „Program”). Nabór wniosków o dofinansowanie będzie prowadzony w ramach zgodnie z:
1. Programem priorytetowym „Czyste Powietrze” oraz załącznikami nr 1 i nr 2 do Programu (koszty kwalifikowane),
2. Regulaminem naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”,
3. Dostosowanymi do wymogów ww. dokumentów formularzami: wniosku o dofinansowanie, dokumentu podsumowującego audyt energetyczny, dyspozycji wypłaty zaliczki oraz wniosku o płatność wraz z instrukcjami ich wypełniania.
Uwaga: Przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu nie dotyczą budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych.
Przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu są finansowane ze środków NFOŚiGW zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego, o którym mowa w art. 10d dyrektywy 2003/87/WE, a kwota przeznaczona na realizację przedsięwzięć w ramach Programu wynosi 10 mld zł.
Ilekroć w Programie oraz innych dokumentach programowych mowa jest o przedsięwzięciu – należy przez to także rozumieć inwestycję, o której mowa w art. 50a ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w dokumentacji obowiązującej w ramach niniejszego naboru pojęcia te są używane zamiennie.
Bezpłatne porady prawne dla beneficjentów programu „Czyste Powietrze” w WFOŚiGW w Lublinie.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie uruchamia porady prawne dla beneficjentów programu „Czyste Powietrze”, którzy padli ofiarą nieuczciwych praktyk ze strony wykonawców. Działanie to jest odpowiedzią na rosnącą liczbę zgłoszeń dotyczących niewywiązywania się z umów oraz innych nieprawidłowości związanych z realizacją inwestycji finansowanych z programu.
Chcemy, by każdy beneficjent programu „Czyste Powietrze” czuł się bezpiecznie i miał pewność, że nie zostanie pozostawiony sam z problemem. Dlatego tworzymy realne narzędzia pomocy – w tym specjalistyczne wsparcie prawne — informuje Stanisław Mazur, prezes WFOŚiGW w Lublinie.
Prawnicy WFOŚIGW w Lublinie pełniący dyżury zapewnią wsparcie prawne osobom, które doświadczyły problemów m.in. z nierzetelnymi wykonawcami. Pomoc ta obejmuje zarówno porady prawne, jak i udzielanie informacji o zasadach zgłaszania nieprawidłowości do właściwych organów. Terminy i godziny porad prawnych (raz w miesiącu) będą wskazywane z odpowiednim wyprzedzeniem.
Pierwsze termin dyżurów prawnych:
– 31 lipca (czwartek), godz. 9-14, WFOŚIGW w Lublinie, ul. Wojciechowska 9a.
– 28 sierpnia (czwartek), godz. 9-14, WFOŚIGW w Lublinie, ul. Wojciechowska 9a.
Z porady prawnej można skorzystać po wcześniejszym umówieniu spotkania.
Zgłoszenia wyłącznie w celu umówienia porady pod nr tel. 81 478 71 90, 81 561 21 85
Przypominamy wszystkim beneficjentom programu, by zachowywali całą dokumentację związaną z inwestycją (umowy, faktury, protokoły odbioru) i sprawdzali wiarygodność wykonawców jeszcze przed podpisaniem umów.
Realizujesz inwestycję w ramach programu „Czyste Powietrze”, ale coś poszło nie tak? Wykonawca nie dotrzymał warunków umowy? A może masz podejrzenie, że zostałeś oszukany? Masz w ręku konkretne narzędzia do walki z nieuczciwymi kontrahentami.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował poradnik dla poszkodowanych beneficjentów programu „Czyste Powietrze” pt. „Straciłeś? Zareaguj, nie daj się oszukać”.
To praktyczne narzędzie, które krok po kroku pomoże Ci:
– zidentyfikować nieuczciwe działania wykonawcy,
– odstąpić od niekorzystnej umowy,
– odzyskać pieniądze,
– uzyskać bezpłatną pomoc prawną,
– zgłosić nieprawidłowości do odpowiednich instytucji.
W poradniku znajdziesz też przykładowy wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy, który możesz wykorzystać, jeśli chcesz zrezygnować z usług nierzetelnego wykonawcy.
Dlaczego warto przeczytać poradnik?
Program „Czyste Powietrze” to nie tylko dofinansowanie do ekologicznych inwestycji, ale i trwała poprawa jakości i kosztów życia w naszych domach. Niestety, na rynku pojawiają się nieuczciwi wykonawcy, którzy próbują wykorzystać beneficjentów. Nie daj się zaskoczyć – działaj świadomie i skutecznie.
Gdzie znaleźć poradnik?
Poradnik można pobrać tutaj:
https://czystepowietrze.gov.pl/do-pobrania/poradniki-dla-beneficjenta/poradnik-dla-poszkodowanych
Zachęcamy wszystkich mieszkańców gminy korzystających z programu „Czyste Powietrze” do zapoznania się z materiałem i przekazywania go dalej: rodzinie, sąsiadom, znajomym. Wspólnie zadbajmy o to, by korzyści z programu trafiały tam, gdzie powinny – do uczciwych, zaangażowanych mieszkańców naszej gminy.
Punkt konsultacyjno – informacyjny Programu Priorytetowego Czyste Powietrze
W związku z podpisanym Porozumieniem pomiędzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie, a Gminą Milejów utworzony został punkt konsultacyjno-informacyjny programu „Czyste Powietrze”.
Punkt konsultacyjno-informacyjny ma na celu ułatwienie mieszkańcom aplikowanie o dofinansowanie oraz umożliwia uzyskanie wszelkich niezbędnych informacji dotyczących zasad programu.
Osoby zainteresowane skorzystaniem z dofinansowania z Programu „Czyste Powietrze” w punkcie informacyjno-konsultacyjnym mogą pozyskać:
– informacje o zasadach Programu,
– wsparcie w zakresie przygotowania wniosku w poziomie podstawowym oraz podwyższonym bez prefinansowania, złożenia drogą elektroniczną oraz jego wydrukiem,
– materiały informacyjne i promocyjne o programie,
– pomoc wnioskodawcom przy rozliczeniu przyznanego dofinansowania w poziomie podstawowym oraz podwyższonym bez prefinansowania, w tym przy poprawnym wypełnieniu wniosku o płatność oraz kompletowaniu wymaganych załączników.
Baza wiedzy:
Starając się o dofinansowanie z programu „Czyste Powietrze”, możesz korzystać z bezpłatnych narzędzi, które będą pomocne podczas tego procesu.
Strona programu „Czyste Powietrze” – https://czystepowietrze.gov.pl/
Strona WFOŚiGW w Lublinie – https://www.wfos.lublin.pl/
Kalkulator grubości izolacji: https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl/
Kalkulator grubości izolacji pozwala obliczyć ile materiału musimy zużyć na docieplenie budynku.
Ogólnopolska infolinia: 22 340 40 80
Punkt konsultacyjno-informacyjny
Urząd Gminy Milejów
ul. Partyzancka 13a, 21-020 Milejów
Pokój 12C, tel.: 81 478 76 47
czystepowietrze@milejow.pl
Godziny otwarcia punktu
Dzień | Godziny otwarcia |
---|---|
Poniedziałek, Środa, Czwartek, Piątek | 7.00 – 15.00 |
Wtorek | 8.00 – 16.00 |
Program Czyste Powietrze w liczbach Gmina Milejów
Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie* | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć* | Kwota wypłaconych dotacji* |
---|---|---|
181 | 78 | 1 417 592,04 zł |
Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie* | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć* | Kwota wypłaconych dotacji* |
---|---|---|
203 | 89 | 1 687 551,72 zł |
Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie* | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć* | Kwota wypłaconych dotacji* |
---|---|---|
226 | 110 | 2 329 315,17 zł |
Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie* | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć* | Kwota wypłaconych dotacji* |
---|---|---|
251 | 120 | 2 838 342,60 zł |
Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie* | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć* | Kwota wypłaconych dotacji* |
---|---|---|
286 | 141 | 3 768 963,00 zł |
Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie* | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć* | Kwota wypłaconych dotacji* |
---|---|---|
322 | 157 | 4 243 425,99 zł |
Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie* | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć* | Kwota wypłaconych dotacji* |
---|---|---|
346 | 169 | 4 769 019,04 zł |
Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie* | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć* | Kwota wypłaconych dotacji* |
---|---|---|
378 | 197 | 6 440 805,31 zł |
Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie* | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć* | Kwota wypłaconych dotacji* |
---|---|---|
398 | 209 | 7 171 945,07 zł |
Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie* | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć* | Kwota wypłaconych dotacji* |
---|---|---|
398 | 177 | 7 937 768,73 zł |
Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie* | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć* | Kwota wypłaconych dotacji* |
---|---|---|
401 | 187 | 8 572 494,95 zł |